Λουκάς Λιάκος
αστικό πηγάδι καταμεσίς στον κεντρικό
με από πάνω πρόχειρες σανίδες
όπου το πρωί κάθεται ένας εργάτης
και τρώει άπλυτες φράουλες
ενώ το καλοκαίρι περνάει τακ τακ τις μικρές ώρες
το κορίτσι που τολμάει
Κ.Α

ΑΛΜΠΕΡ ΚΑΜΥ: Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΧΩΡΙΣ ΕΠΑΥΡΙΟ

Βλέπω λοιπόν πως η ελπίδα δεν μπορεί για πάντα ν' αποφεύγεται και
πως μπορεί να προσβάλλει ακόμα κι ό,τι θα 'θελε να ελευθερωθεί απ' αυτή.
Είναι το ενδιαφέρον που βρίσκω στα έργα για τα οποία μιλήσαμε ως εδώ.
Θα μπορούσα, στον τομέα της δημιουργίας τουλάχιστον ν' αναφέρω
μερικά, πραγματικά παράλογα έργα. [Π.χ. το "Μόμπυ Ντικ" του Μελβίλ.]
Μα σ' όλα χρειάζεται μια αρχή. Αντικείμενο αυτής της αναζήτησης είναι μια
σίγουρη πίστη. Η εκκλησία υπήρξε τόσο σκληρή για τους αιρετικούς γιατί
νόμιζε πως δεν υπάρχει χειρότερος εχθρός από έναν αποπλανημένο. Όμως
η ιστορία των τολμηρών γνωστικών και η επιμονή των αναχωρητών
οπαδών του Μανιχαίου έχουν προσφέρει στην οικοδόμηση της Ορθοδοξίας
περισσότερα απ' όλες τις προσευχές. Διατηρουμένων των αναλογιών
συμβαίνει το ίδιο με το παράλογο. Μαθαίνουμε το δρόμο του
ανακαλύπτοντας τους δρόμους που ξεφεύγουν απ' αυτό. Στο τέλος αυτού
του παράλογου συλλογισμού, σε μια στάση υπαγορευμένη από τη λογική
του, δε θα 'ναι ασήμαντο ν' ανακαλύψουμε την ελπίδα με τη μορφή ενός
από τα παθητικότερα πρόσωπά της. Αυτό φανερώνει τη δυσκολία του
παράλογου ασκητισμού. Φανερώνει προπάντων την ανάγκη μιας αδιάκοπα
διατηρημένης συνείδησης και φτιάχνει το γενικό πλαίσιο αυτού του
δοκιμίου.

Αλλά, εάν δεν υπάρχει ακόμα λόγος ν' αναφερθούν τα παράλογα
έργα, μπορούμε τουλάχιστον να καταλήξουμε σε μια δημιουργική στάση,
που μπορεί να συμπληρώσει την παράλογη ύπαρξη. Μια αρνητική σκέψη
εξυπηρετεί καλύτερα την τέχνη. Τα αβέβαια και ταπεινά βήματά της είναι
τόσο αναγκαία για την κατανόηση ενός μεγάλου έργου όσο αναγκαίο είναι
το μαύρο στο άσπρο. Να εργάζεται και να δημιουργεί "για το τίποτα", να
σκάβει στον άργιλο, να ξέρει πως η δημιουργία της δεν έχει μέλλον, να
βλέπει το έργο της αφανισμένο σε μια μέρα έχοντας συνείδηση πως, κατά
βάθος, αυτό δεν έχει μεγαλύτερη σημασία από το να διατηρηθεί για
αιώνες, είναι η δύσκολη σύνεση που η παράλογη σκέψη επιτρέπει. Η
διεξαγωγή αυτού του διμέτωπου αγώνα, άρνηση από τη μια ενθουσιασμός
από την άλλη, είναι ο δρόμος που ανοίγεται στον παράλογο δημιουργό.
Είναι υποχρεωμένος να δώσει στο κενό τα χρώματά του.
Αυτό οδηγεί σε μια ιδιαίτερη αντίληψη για το έργο τέχνης. Πολύ
συχνά θεωρούμε το έργο ενός δημιουργού σα μια σειρά μεμονωμένων
καταθέσεων. Συγχέουμε τότε τον καλλιτέχνη και τον διανοούμενο. Μια
βαθιά σκέψη είν' ένα συνεχές γίγνεσθαι, αφομοιώνει την εμπειρία μιας
ζωής και πλάθεται μ' αυτή. Όμοια, η μοναδική δημιουργία ενός ανθρώπου
ενισχύεται με τα αλλεπάλληλα και πολλαπλά πρόσωπά του που είναι τα
έργα. Τα μεν συμπληρώνουν τα δε, τα διορθώνουν ή τα ξαναβρίσκουν, τα
ανατρέπουν ακόμα. Αν κάτι τελειώνει τη δημιουργία, δεν είναι η νικηφόρα
και φαντασμένη κραυγή του τυφλωμένου καλλιτέχνη: "Τα είπα όλα", μα ο
θάνατος που σφραγίζει την εμπειρία του και το βιβλίο της μοίρας του.

Αυτός ο αγώνας, αυτή η υπεράνθρωπη συνείδηση δε γίνονται
αντιληπτά από τον αναγνώστη. Δεν υπάρχει μυστήριο στην ανθρώπινη
δημιουργία. Η θέληση δημιουργεί αυτό το θαύμα. Αλλά οπωσδήποτε δεν
υπάρχει αληθινή δημιουργία χωρίς μυστικό. Αναμφίβολα, μια σειρά έργων
μπορεί να μην είναι παρά μια σειρά υποθέσεων της ίδιας σκέψης.
Μπορούμε, όμως, να καταλάβουμε ένα άλλο είδος δημιουργών,
προβαίνοντας σ' αντιπαράθεσή τους. Τα έργα τους μπορεί να φαίνεται πως
δε μοιάζουν μεταξύ τους. Μέχρις ενός σημείου είναι αντιφατικά. Αλλά,
τοποθετημένα συνολικά ξαναβρίσκουν τη σειρά τους. Έτσι, εκείνο που
τους δίνει το οριστικό νόημά τους είναι ο θάνατος. Παίρνουν το
διαυγέστερο φως απ' τη ζωή του ίδιου του συγγραφέα. Απ' αυτήν τη
στιγμή, η σειρά των έργων του είναι μια συλλογή από ήττες. Μα, αν όλες
αυτές οι ήττες κρύβουν τον ίδιο ήχο, ο δημιουργός έχει μάθει να
επαναλαμβάνει την εικόνα της ίδιας του της ύπαρξης κάνοντας ν'
αντηχήσει το μάταιο μυστικό που κατέχει.

Η προσπάθεια για κυριαρχία είν' εδώ φανερή. Η ανθρώπινη
νοημοσύνη, όμως, μπορεί να είναι ικανή για περισσότερα. Θα αποδείξει
μονάχα τη θεληματική πλευρά της δημιουργίας. Έδειξα αλλού πως η
ανθρώπινη θέληση είχε σα μοναδικό τέλος τη διατήρηση της συνείδησης.
Αλλά αυτό δε θα μπορούσε να γίνει χωρίς σύστημα. Απ' όλες τις σχολές
της υπομονής και της σαφήνειας, η δημιουργία είναι η πιο αποτελεσματική.
Είναι επίσης η συνταρακτική μαρτυρία της μοναδικής ανθρώπινης
αξιοπρέπειας: η διαρκής επανάσταση ενάντια στην ύπαρξή της, η επιμονή
σ' ένα συνεχή και μάταιο αγώνα. Απαιτεί μια προσπάθεια καθημερινή, τη
γνώση του εαυτού σου, τη σωστή εκτίμηση των συνόρων του αληθινού,
μέτρο και δύναμη. Είναι μια ασκητική. Όλα αυτά "για το τίποτα", για την
επανάληψη και τον αφανισμό. Ίσως όμως η αξία ενός μεγάλου έργου
τέχνης να βρίσκεται λιγότερο σε ότι περιέχει και περισσότερο στην έρευνα
που απαιτεί από έναν άνθρωπο και στην ευκαιρία που του προσφέρει,
ξεπερνώντας τις φαντασίες του, να φτάσει πιο κοντά στη γυμνή του
πραγματικότητα.

Ας μη μας παραπλανά η αισθητική. Δεν επικαλούμαι εδώ την
υπομονετική έρευνα, την αδιάκοπη και άκαρπη λαμπρότητα μιας στάσης.
Το αντίθετο, αν εκφράζομαι με σαφήνεια. Το μυθιστόρημα με θέση, το
έργο που αποδεικνύει, το απεχθέστερο όλων, είναι εκείνο που ως επί το
πλείστον εμπνέεται από μια σκέψη ι κ α ν ο π ο ι η μ έ ν η. Η αλήθεια που
νομίζει πως κατέχει το αποδεικνύει. Εκεί, όμως, υπάρχουν ιδέες που μας
παρουσιάζονται και οι ιδέες είναι το αντίθετο της σκέψης. Αυτοί οι
δημιουργοί είναι φοβισμένοι φιλόσοφοι. Αντίθετα, εκείνοι για τους οποίους
μιλάω ή που σκέφτομαι είναι δημιουργοί με φωτεινή σκέψη. Στην
ορισμένη στιγμή που η σκέψη ξαναγυρίζει στον εαυτό της υψώνουν τις
εικόνες των έργων τους σα φανερά σύμβολα μιας σκέψης περιορισμένης,
θνητής κι επαναστατημένης.
Αποδεικνύουν ίσως κάτι. Μα αυτές οι αποδείξεις προσφέρονται από
τους μυθιστοριογράφους χωρίς να χρησιμεύουν σε τίποτα. Η ουσία είναι
πως θριαμβεύουν μέσα στο συγκεκριμένο και αυτό αποτελεί το μεγαλείο
τους. Αυτός ο εντελώς σαρκικός θρίαμβος δημιουργήθηκε από μια σκέψη
όπου οι αφηρημένες δυνατότητες ταπεινώθηκαν. Αφού εκείνοι κάνουν το
παν η σάρκα λαμπρύνει τη δημιουργία με όλη την παράλογη λάμψη της.
Εκείνοι που δημιουργούν τα παθητικά έργα είναι ειρωνικοί φιλόσοφοι.

Κάθε σκέψη που παραιτείται από την ενότητα αποθεώνει την
πολλαπλότητα. Και η πολλαπλότητα είναι ο χώρος της τέχνης. Η μόνη
σκέψη που ελευθερώνει το πνεύμα είναι εκείνη που το αφήνει μόνο,
σίγουρο για τα όριά του και το τέλος που έρχεται. Καμιά θεωρία δεν
επιδιώκει αυτό. Περιμένει την ωριμότητα του έργου και της ζωής. Μόλις η
σκέψη χωριστεί από το πνεύμα θα κάνει ν' ακουστεί μια ακόμα φορά η
εκκωφαντική φωνή μιας ψυχής απελευθερωμένης για πάντα από την
ελπίδα. Ή δε θα ακουστεί τίποτα αν ο δημιουργός κουρασμένος από το
παιχνίδι τους, προτίθεται ν' αποσυρθεί. Είναι το ίδιο.
Αναζητώ, λοιπόν, στην παράλογη δημιουργία ό,τι απαιτούσα από τη
σκέψη - την επανάσταση, την ελευθερία και την πολλαπλότητα. Στη
συνέχεια, θα φανερώσει πως είναι τελείως περιττή. Σ' αυτό το καθημερινό
αγώνα όπου η λογική και το πάθος προχωρούν μαζί, ο παράλογος
άνθρωπος ανακαλύπτει τη μέθοδο που θα αποτελέσει την ουσία της
δύναμής του. Η ένταση που απαιτείται, η επιμονή και η διορατικότητα
συνιστούν την κατακτητική στάση. Το να δημιουργεί, σημαίνει, λοιπόν,
πως δίνει μια μορφή στο πεπρωμένο του. Όλα αυτά τα πρόσωπα, το έργο
τους τα εξηγεί περισσότερο απ' όσο τα έχει εξηγήσει η παράλογη
δημιουργία. Ο ηθοποιός μας το δίδαξε: καμιά διαφορά ανάμεσα στην
παρουσία και στην ύπαρξη.

Ας το ξαναπούμε. Απ' όλα αυτά τίποτα δεν έχει πραγματικό νόημα.
Πάνω στο δρόμο αυτής της ελευθερίας μένει να γίνει ακόμα ένα βήμα. Η
τελευταία προσπάθεια αυτών των συγγενικών πνευμάτων, του δημιουργού
και του κατακτητή, είναι να μάθουν ν' απελευθερώνουν κι από τις βλέψεις
τους: το να παραδεχτούν πως το ίδιο το έργο είναι κατάκτηση, έρωτας ή
δημιουργία μπορούσε και να μη γίνει. Να συνειδητοποιήσουν έτσι την
απόλυτη ανωφέλεια κάθε ατομικής ζωής. Αυτό τους κάνει πιο εύκολη την
πραγματοποίηση αυτού του έργου, όπως η συνειδητοποίηση του
παραλογισμού της ζωής τους επέτρεπε να δοθούν σ' αυτή με όλο τους το
είναι.

Εκείνο που μένει είναι ένα πεπρωμένο που η μόνη του έκβαση
αποβαίνει μοιραία. Εκτός από αυτήν τη μοναδική μοίρα του θανάτου, όλα,
χαρά ή ευτυχία, είναι ελευθερία. Ο άνθρωπος είναι ο μοναδικός κύριος του
κόσμου που κατοικεί. Ό,τι τον κρατούσε δεμένο ήταν το όνειρο ενός
άλλου κόσμου. Τύχη της σκέψης του δεν είναι πια η παραίτηση αλλά η
έκφρασή της με εικόνες. Αυτή η σκέψη εμπαίζεται - σε μύθους
οπωσδήποτε - αλλά σε μύθους που μόνη κατάληξη έχουν τον ανθρώπινο
πόνο και που σαν αυτόν είναι ανεξάντλητοι. Δεν ανεχόμαστε άλλο τη θεϊκή
μυθολογία που διασκεδάζει και τυφλώνει, ζητάμε το πρόσωπο, το σχήμα
και το δράμα της γης όπου συνυπάρχουν μια δύσκολη σύνεση και ένα
πάθος χωρίς επαύριο.
πηγή: 24γράμματα


φωτογραφία: Λουκάς Λιάκος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου